الإستثمار المباشر فى عصر ما بعد العولمة يبحث دائما عن الأفضل من حيث مقرات الإنتاج ومدى وفرة المواد الخام وسهولة الوصول لها وتكلفتها و الأيدى العاملة ودرجة مهارتها وتكلفتها الإنتاجية ومدى توافر البيئة الملائمة للإنتاج و توافر الطرق والموانئ و السكك الحديدة وكل ما يلزم لتسهيل نقل المواد الخام وكذلك المنتج النهائى لينتقل الى مقر أخر للتوزيع أو لأكمال دائرة الإنتاج فى فى مدينة اخرى أو بلد جديد فى عالم اليوم أصبح المقر الرئيسى للشركة فى دولة و مراكز الإنتاج فى دولة أخرى وقطاع الحسابات والتسويق فى مقر أخر ويتم التجهيز فى مكان أخرى لنبيع فى سوق عالمى لا يعرف الحدود بل كاسر للحدود فى ظل هذه الوضع اصبح تنمية الدول للبنية التحتية لها و تتطويرها أمر حياه او موت .
فتعريف البنية التحتية هو كل المنشآت والخدمات والتجهيزات الأساسية التي يحتاجها المجتمع بدأ من توافر المياه النقية الصالح للشرب والإستخدام و الصرف الصحى و الطرق والجسور وخطوط السكك الحديدة والمطارات والموانئ وشبكات الكهرباء ومحطات الوقود وخطوط الهاتف وشبكات خطوط الهواتف النقاله والإنترنت .
كل ما سبق أصبح ضروره لمقومات الإقتصاد الحديث لتوطين الإستثمارات الوطنية وجذب الإستثمارات الإجنبية وأصبح مؤشر مدى توافر وكفاءة البنية التحتية من المؤشرات الرئيسية لتصنيف الدول فى تقرير التنافسية العالمية الصادر عن المنتدى الإقتصادى العالمى و ترتيب أقتصاديات الدول عن البنك الدولى و أصبحت هذه التقارير اليوم هى المؤشرات الرئيسية التى ينظر لها المستثمر العالمى قبل الشروع فى التعمق فى دراسة سوق الدولة التفصيلى وحجم العرض والطلب فيه وما الى ذلك من تفاصيل مدى الجدوى الإقتصادية للإستثمار المزمع القيام به .
و السؤال الأن ما موقع الدول العر بية على خريطة الإستثمار العالمية بمعيار كفاءة البنية التحتية للدولة. نجد الترتيب كالاتى
الدولة* | البنية التحتية الترتيب العالمى | ترتيب التنافسية | ترتيب التنافسية عربيا |
الامارات | 4 | 17 | 2 |
قطر |
18
| 14 | 1 |
البحرين | 29 | 39 | 5 |
السعودية | 30 | 25 | 3 |
سلطنة عمان | 36 | 62 | 6 |
الكويت | 54 | 34 | 4 |
المغرب | 55 | 72 | 8 |
الأردن | 70 | 64 | 7 |
تونس | 80 | 92 | 10 |
مصر | 91 | 116 | 12 |
الجزائر | 105 | 87 | 9 |
لبنان | 116 | 101 | 11 |
- المصدر: تقرير التنافسية العالمية 2016-منتدى الإقتصاد العالمى" تم جمع البيانات بواسطة ashraf heikal"
- * ترتيب كتابة الدول فى الجدول وفقا لترتيبها عربيا فى مؤشر البنية التحتية
تتصدر دول الخليج الترتيب حيث يصل ترتيب الإمارات فى عمود البنية التحتية الرابع عالميا والأول عربيا تليها قطر 18 عالميا والثانية عربيا ثم البحرين والمملكة العربية السعودية وتأتى تونس ومصر والجزائر ولبنان فى مؤخرة الترتيب العربى فى البنية التحتية يختلف الترتيب داخل الأعمدة المكونة للبنية التحتية ويتباين فتتصدر الإمارات العالم فى جودة الطرق و نلاحظ ان تأثير البينية التحتية على الترتيب فى عمود التنافسية عربيا و عالميا مع تبادل طفيف للأدوار حيث تتصدر قطر الترتيب العربى للتنافسية تليها الإمارات فالسعودية مما يظهر بوضوح تأثير البنية التحتية على تنافسية الأقتصاد الكلى خاصة فى منطقتنا العربية و تستهدف جميع الدول العربية فى الرؤى 2030 التقدم فى الترتيب العالمى و تحسين البنية التحتية.
لاتتوقف اهمية البنية التحتية على انها القاعدة الأساسية فى الأقتصاد الحديث لجذب الإستثمارات و لكن على أنها قطأع أستثمارى هام جاذب للأستثمارات ذات العائد الثابت المؤمنه من قبل الحكومات بالإضافة الى أن حجم الأعمال داخل مشاريع البنية التحتية يرفع معدل التشغيل داخل الدول ويساهم فى خلق المزيد من الوظائف وتقليل معدلات البطالة وهذا ما تحتاجة معظم الدول العربية الان .
ويعد قطاع البنية التحتية عالميا من القطاعات الواعدة الأكثر جذبا للإستثمار الأمن “الأستثمار ذو العائد الثابت” و مؤخر تم تدشين بنك الاستثمار الآسيوي للبنية التحتية Asian Infrastructure Investment (AIIB) Bank برأسمال 100 مليار دولار و بمشاركة 57 دولة على مستوى العالم منهم 7 دول عربية ( الكويت – السعودية – الامارات- سطنة عمان- الأردن – قطر – مصر) مما يعزز الفرص التمويلية أمام الدول العربية للإستثمار فى مشاريع البنية التحتية بالإضافة الى التمويل المباشر من الحكومات وتمويل الصناديق الإستثمارية المتخصصه و الصكوك المصدرة بغرض تمويل مشاريع البنية التحتية.
***************EN*****************
Direct investment in the era of post-globalization is always looking for the best in terms of production premises and the availability of raw materials and accessibility and cost, labor and skill and cost of production and the availability of the environment suitable for production and the availability of roads and ports and railways and all necessary to facilitate the transfer of raw materials as well as The final product to move to another distribution headquarters or to complete the production department in another city or new country in today's world, the company's headquarters in the country and production centers in another country and the accounting and marketing sector in another headquarters and the processing is in another place to sell in a high market Mei does not know the border, but as a border breaker Under this situation, the development of the country's infrastructure and development has become a life or death.
The definition of the infrastructure is all the facilities, services and basic equipment needed by the community from the availability of clean water for drinking, use and sanitation, roads, bridges, railways, airports, ports, electricity networks, gas stations, telephone lines, mobile telephone networks and the Internet.
All of the above has become necessary for the modern economy to settle national investments and attracting foreign investments. The indicator of infrastructure availability and efficiency has become one of the main indicators of the classification of countries in the World Economic Forum's Global Competitiveness Report and the ranking of the economies of countries from the World Bank. Which is considered by the global investor before embarking on a thorough study of the country's detailed market and the size of supply and demand in it and the details of the economic feasibility of the investment to be done.
The question now is what is the position of the Arab countries on the global investment map with the criterion of efficiency of the state infrastructure. We find the order as follows
Country * Infrastructure World ranking Competitiveness Ranking Competitiveness ranking
United Arab Emirates
Diameter
18
14 1
Bahrain
Saudi Arabia
Sultanate of Oman
Kuwait
Morocco
Jordan
Tunisia
Egypt
Algeria
Lebanon
Source: Global Competitiveness Report 2016 - World Economic Forum "Data collection by ashraf heikal"
* The order of writing countries in the table according to the Arab ranking in the index of infrastructure
The Gulf countries are ranked first in terms of the fourth pillar of infrastructure in the world and the first in the Arab world followed by Qatar 18 in the world and the second in the Arab countries and then in Bahrain and Saudi Arabia. Tunisia, Egypt, Algeria and Lebanon are at the bottom of the Arab arrangement in the infrastructure. In the quality of roads and note that the impact of inter-infrastructure respectively in the column of competitiveness Arab and global with a slight exchange of roles, where Qatar leads the Arab ranking of competitiveness followed by the UAE and Saudi Arabia, which clearly shows the impact of infrastructure on Competitive macro economy, especially in the Arab region and targeting all Arab countries in the visions of 2030 progress in the global rankings and improve infrastructure.
Infrastructure is not the mainstay of the modern economy to attract investment, but it is an important investment sector attracting fixed-income investments insured by governments. In addition, the volume of work within infrastructure projects increases the operating rate within countries and contributes to creating more jobs and reducing Unemployment rates are what most Arab countries now need.
The Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) Bank, with a capital of US $ 100 billion and with the participation of 57 countries worldwide, including 7 Arab countries, Kuwait, Saudi Arabia, UAE, Sultanate of Oman, Jordan, Qatar and Egypt). This will enhance financing opportunities for Arab countries to invest in infrastructure projects, direct financing from governments, financing of specialized investment funds and Sukuks for the purpose of financing infrastructure projects.
No comments:
Post a Comment